electric car

La veritat és que a Espanya encara li dista un llarg camí per recórrer fins que pugui aconseguir el pla de la Unió Europa quant a les vendes de turismes i furgonetes. Segons aquest pla, totes les vendes d’aquesta mena de vehicles haurien de ser de zero emissions per a 2035.

Durant l’any 2022, només hi havia a Espanya al voltant de 205.000 cotxes zero emissions i, per l’altre costat, més de 9 milions de turismes eren elegibles per a l’etiqueta mediambiental C. Això inclou solament els vehicles lleugers de gasolina que van ser matriculats al gener de 2006 o vehicles lleugers dièsel matriculats al setembre de 2016. Si t’agradaria saber més sobre els distintius ambientals de la DGT, aquí tens un vídeo explicatiu:

El mercat dels vehicles de zero emissions encara està creixent i els líders en aquest àmbit són, sens dubte, els cotxes elèctrics. Durant l’any 2022, menys del 10% de les vendes de turismes nous a Espanya van ser destinades a vehicles elèctrics endollables i, d’aquest percentatge, entorn del 4% van ser vehicles elèctrics de bateria. D’altra banda, en el panorama europeu, més del 12% de les vendes de turismes van ser destinades a cotxes totalment elèctrics.

No obstant això, cal destacar que el Govern està prenent mesures per a impulsar l’ús de mitjans de transport elèctrics. La quantitat de centres de recàrrega públics per a vehicles elèctrics ha crescut molt durant els últims anys. A més, el pla governamental MOVES III, que es va posar en marxa en 2021, ofereix subvencions per a la compra de cotxes elèctrics de tota mena (fins i tot híbrids) i per a la instal·lació d’infraestructures adaptades per a la càrrega de vehicles elèctrics.

No obstant això, malgrat aquests esforços, encara no s’ha aconseguit canviar del tot la conscienciació de la societat respecte al mercat d’automòbils elèctrics. Segons una enquesta realitzada en 2023, més de la meitat dels espanyols han pensat a adquirir un vehicle elèctric o híbrid, però els consideren massa cars. En aquest estudi, entorn del 60% dels participants tenia preocupacions per l’autonomia dels cotxes elèctrics i el 40% creia mancar d’accés pròxim a una infraestructura de recàrrega per a aquesta mena de turismes.

Els reptes del mercat espanyol de cotxes elèctrics

Els vehicles híbrids i endollables han estat el mitjà de transport elèctric més popular d’Espanya durant els últims anys, si bé encara són menys usats que la versió no recarregable (simplement híbrids). A més, la majoria de vehicles elèctrics i híbrids fabricats a Espanya també són del mateix tipus.

Aquesta tendència cap als vehicles elèctrics híbrids endollables contrasta amb la resta d’Europa, ja que en mercats com Alemanya van deixar de subvencionar les noves vendes de turismes d’aquestes característiques i hi ha més vendes d’automòbils elèctrics amb bateria. A més, això suggereix que a Espanya encara es continua confiant més en la propulsió fòssil dels vehicles elèctrics híbrids endollables.

Entre els reptes més importants als quals fa front el mercat de vehicles elèctrics de bateria per a poder créixer, es troba l’accés a infraestructures de recàrrega. Entre les diferents Comunitats Autònomes espanyoles s’observen grans diferències. Madrid va ser la comunitat on major volum de matriculacions d’automòbils elèctrics hi ha hagut en els últims anys, encara que va ocupar el segon lloc per la grandària de la seva xarxa d’infraestructures de recàrrega, per darrere de Catalunya. En tot el país hi havia més tipus de carregadors de corrent altern que de corrent continu que, a pesar que són més comuns, també són més lents ja que els vehicles necessiten transformar l’electricitat de corrent altern en corrent continu.

L’impuls governamental a la indústria dels vehicles elèctrics

Durant l’estiu de 2021 es va aprovar el primer Projecte Estratègic de Recuperació i Transformació Econòmica centrat en els vehicles elèctrics a nivell nacional. La inversió prevista per a aquest projecte era d’uns 24.000 milions d’euros en vehicles elèctrics entre 2021 i 2023, dels quals 4.300 milions procedien de les arques públiques.

El seu objectiu era aconseguir els 250.000 vehicles elèctrics a Espanya. En 2022 es van matricular al voltant de 109.900 automòbils elèctrics i l’any 2023 es va tancar amb 633.000 turismes híbrids i altres 292.000 elèctrics purs, per la qual cosa s’han superat les expectatives del projecte. En 2022 es van fabricar a Espanya 19 models diferents d’aquesta mena de vehicles i en 2023 van ascendir a 20. El model favorit és d’un fabricant francès, el Citroën C4 el qual va ser el cinquè model més venut d’Espanya (dins dels cotxes elèctrics de bateria i autonomia estesa) en 2022.

Així i tot, cal destacar que les marques europees no van ser les líders del sector espanyol. Tesla, dels Estats Units i les sud-coreanes Kia i Hyundai van ser els màxims representants dels automòbils elèctrics de bateria a Espanya els anys passats. Això reflecteix uns clars referents en el mercat, amb Tesla al capdavant de manera indiscutible. Finalment, a mode de reflexió, si Espanya vol revitalitzar la indústria i impulsar les vendes de vehicles elèctrics, hauria d’augmentar el seu comerç internacional. Encara que Catalunya sigui un dels referents dins d’Espanya, es tracta d’una àrea en la qual no destaquem actualment en comparació amb altres països. Per això mateix, cal fixar-se en els referents per a seguir els seus passos de la forma més ràpida possible.