carsharing

Després d’una dècada de constants assoliments, creixement i reconeixements, en 2020, el parc mundial de cotxes elèctrics va arribar als 10 milions, augmentant-se en un 43% respecte a 2019. Sense cap dubte un cop sobre la taula del sector automobilístic que ha continuat creixent en la mateixa direcció.

En general, el mercat mundial dels automòbils (no únicament elèctrics) es va veure realment afectat per les repercussions que va tenir la pandèmia mundial. Així i tot, cal destacar que, malgrat la notable caiguda de matriculacions de cotxes tradicionals i de cotxes nous en general, la quota de vendes d’automòbils elèctrics es va veure augmentada en un 70% a tot el món, fins a aconseguir una xifra rècord en 2020.

Aquest mateix any es van matricular al voltant de 3 milions de cotxes elèctrics nous. Per una vegada, Europa va encapçalar la llista amb 1.4 milions de matriculacions, la Xina va ser la següent potència amb més matriculacions, amb 1.2 milions i els Estats Units va matricular prop de 300.000 cotxes elèctrics nous.

Van ser molts els factors que van contribuir a aquest auge del mercat de vehicles elèctrics en 2020. Principalment, aquest tipus d’automòbils s’estan fent cada any més competitius quant a preus, especialment com a inversió a llarg termini. A més, els governs dels diferents països implicats en aquest augment de matriculacions van oferir incentius i subvencions per a les compres d’aquesta mena de vehicles. A continuació, teniu un repàs als principals mercats dels vehicles elèctrics:

  • Europa

  • El mercat de l’automòbil a Europa va sofrir una caiguda bastant notable en 2020. Malgrat això, les matriculacions de nous cotxes elèctrics van pujar com l’escuma. Les vendes d’aquesta mena de vehicles van aconseguir gairebé el milió i mig, cosa que significa el 10% de les vendes totals.

    Com a principals representants, Alemanya va registrar prop de 400.000 nous automòbils elèctrics pels 185.000 de França. El Regne Unit va duplicar les seves matriculacions de vehicles elèctrics fins a superar els 175.000. A Noruega es va aconseguir una quota de vendes rècord en aquest mercat, així com a Islàndia, Suècia i Països Baixos.

    Malgrat la recessió econòmica que travessava Europa, aquest augment de matriculacions de cotxes elèctrics reflecteix les mesures polítiques que es van prioritzar. Primer, la importància de reduir les emissions de CO₂, que limiten les emissions de diòxid de carboni per km recorregut en els cotxes nous. A més d’això, diversos governs de països europeus van augmentar els plans de subvencions per a vehicles elèctrics com a estímul per a contrarestar els efectes negatius de la COVID-19.

    A més, encara que Espanya no contribuís massa a les matriculacions de cotxes elèctrics de bateria, aquest tipus de vendes van representar el 54% de les totals de cotxes elèctrics, superant als híbrids endollables. Aquestes quotes van ser més notòries en Països Baixos, Noruega, el Regne Unit i França.

  • La Xina

  • El mercat automobilístic xinès es va veure menys afectat que el d’altres regions. Les matriculacions totals de cotxes nous van baixar un 9%. Per part seva, les matriculacions de vehicles elèctrics nous van ser més baixes que les dels cotxes normals durant la primera part de l’any 2020.

    No obstant això, durant la segona meitat de l’any el resultat de les vendes es va invertir. Els automòbils elèctrics de bateries van representar entorn del 80% dels turismes elèctrics que es van matricular. En l’aspecte polític, els incentius dins del mercat de cotxes es van silenciar bastant.

    Els subsidis a la compra d’aquesta mena de vehicles anaven a extingir-se inicialment a la fi de 2020, però després de la pandèmia es van eliminar més gradualment i no es van acabar extingint fins a 2022. Algunes ciutats van dur a terme polítiques més flexibles quant als permisos de circulació per a tractar de donar suport a indústries d’automòbils locals.

Els Estats Units

Quant al mercat global d’automòbils als Estats Units, en 2020 va sofrir un descens de gairebé el 25%, però les matriculacions de turismes elèctrics van baixar menys que la resta de vehicles. En total es van matricular prop de 300.000 automòbils elèctrics nous, dels quals gairebé el 80% eren elèctrics de bateria, baixant gairebé en 30.000 cotxes la marca de l’any anterior.

Els incentius que podien rebre els ciutadans americans també es van veure reduïts aquest mateix any degut als crèdits fiscals federals que es van aplicar a Tesla i General Motors, que són els majors representants del sector automobilístic elèctric.

Altres països

La resta del planeta no es va quedar de braços plegats. La majoria de països que van tenir una participació notable quant al mercat d’automòbils es van mostrar resistents durant l’any 2020. Al Canadà, per exemple, es va reduir un 21% i les matriculacions d’automòbils elèctrics nous van tenir el mateix resultat pràcticament que l’any anterior; 51.000.

Nova Zelanda, no obstant això, va sofrir un notable descens en la matriculació de vehicles elèctrics durant aquest any, del 22%, pràcticament igual que el que va experimentar amb la resta de cotxes. el Japó també va sorprendre aquell any, on el mercat general de turismes va baixar un 11% i quant a elèctrics va descendir en un 25%.

Conclusió

En general, l’any 2020, en termes d’automòbils elèctrics, per descomptat, va ser un any positiu, especialment per a Europa en superar a la Xina com a major mercat. No obstant això, va haver-hi algunes excepcions.

Els preus d’aquesta mena de vehicles han ascendit bastant durant els anys següents, encara que es preveu que es vagin estabilitzant conforme les innovacions tecnològiques facilitin el subministrament de bateries millors i més barates, entre altres factors. Un any d’enlairament per als vehicles elèctrics que conforme passa el temps semblen guanyar més terreny als quals usen motor de combustibles fòssils.